Eén schaalbare site voor alle eilanden

Ennia

ENNIA bouwt met Indivirtual aan innovatieve online-strategie

Verzekerings­markt Dutch Ca­rib­be­an met on­line-ver­koop ver­o­verd

Enkele jaren geleden koos verzekeraar ENNIA ervoor om via online-dienstverlening zijn marktpositie in het Caribisch deel van het Nederlandse koninkrijk te verstevigen. Indivirtual bouwde niet alleen de website met backoffice-integratie, maar leverde ook een bijdrage aan de merk- en online-strategie. ENNIA beschikt nu over een online-platform dat klaar is voor groei en sterk concurrerend is.

Vraag

Help met het formuleren van een online-propositie en bouw vervolgens een systeem dat op schaalbare wijze online-polisverkoop faciliteert in de Dutch Caribbean.

Oplossing

Strategieontwikkeling, grafisch en UX-ontwerp en technische integratie via Command Client van Keylane voor het opvragen van formulieren uit Keylane QIS.

Voordelen

  • Technische oplossing die volledig in overeenstemming is met online-strategie
  • Daadwerkelijk geïntegreerde webformulieren die direct in backoffice-systeem worden verwerkt, zonder de formulieren afzonderlijk via webservices te hoeven opbouwen
  • Schaalbaar voor meer talen en aanpasbaar per regio
  • Meteen betalen door integratie met betaaldienst Plug & Pay

Technieken

  • .NET
  • Modernizr
  • Episerver CMS
  • Google Search
visual-case-ennia.png

ENNIA is de grootste verzekeraar in de Dutch Caribbean en wilde in 2013 zijn positie verstevigen door ook online aan de weg te timmeren. De online-verzekeringsmarkt op de voormalige Antillen was op dat moment nog bescheiden. Keylane, ENNIA’s softwareleverancier voor het beheer van zijn verzekeringsproducten, adviseerde om voor de hosting in zee te gaan met Indivirtual-zusteronderneming Sentia. Zo kwam Indivirtual vanzelf in beeld als partij om de website te realiseren – en daarbij ook de benodigde integratie met het backoffice-systeem van Keylane.

Gilbert Martina, Senior Managing Director van ENNIA, legt uit welke overwegingen de verzekeraar had bij het selecteren van de juiste partij. “We willen te boek staan als dé vernieuwer op de verzekeringsmarkt van de Dutch Caribbean. Daarom wilden we graag in zee gaan met een bedrijf dat niet alleen de techniek kon leveren, maar ook op conceptueel niveau kon meedenken. De concepten moesten vervolgens worden vertaald in de vormgeving van de site en de manier waarop de interactie met onze klanten plaatsvindt. Dat potentieel herkenden we in Indivirtual, dat met een goed voorstel kwam en de juiste expertise in huis heeft. De bestaande relatie van Indivirtual met Keylane en Sentia gaf het extra zetje.”

Andere cultuur

Nadat de keuze op Indivirtual was gevallen, reisde een team van specialisten naar Curaçao om in workshops met het kernteam van ENNIA de online-propositie vorm te geven. Daar was ook concept- en designpartner Ngrane bij betrokken. Dankzij diverse sessies rondom onder meer persona’s en het Golden Circle-concept van Simon Sinek kwam tot uitdrukking dat bij ENNIA ‘kwaliteit van leven’ centraal staat. “De gedachte van ‘well-being’ keert terug in alles wat we doen”, zegt Gilbert Martina. “We sponsoren bijvoorbeeld tal van sociale evenementen, omdat die bijdragen aan het verbeteren van de levensomstandigheden op de eilanden. Kwaliteit van leven herken je in al onze uitingen, van folders tot tv-commercials. Die gedachte moest ook leidend zijn voor onze vernieuwde website en de online-producten die we daarop wilden aanbieden.”

Indivirtual had daarbij rekening te houden met het feit dat de markt op de eilanden in diverse opzichten anders is dan in Nederland, zo vertelt ENNIA’s Senior Marketing Manager Charles Grootens. “De eilanden kennen tal van culturele verschillen. Om die reden hebben we bijvoorbeeld lokaal beeldmateriaal laten vervaardigen dat aansluit bij de diversiteit van de eilanden en de multiculturele samenstelling van de bevolking. Daar zijn we zeer consciëntieus mee omgegaan.” Ook technisch zijn de eilanden anders dan Europa, aldus Grootens. “Het aantal websitebezoeken met een smartphone is relatief hoog – het mobieltje is vaak het enige device dat mensen hier hebben. We stelden dan ook hoge eisen als het gaat om responsive design en gebruiksgemak.”

Kwaliteit van leven herken je in al onze uitingen, van folders tot tv-commercials. Die gedachte moest ook leidend zijn voor onze vernieuwde website en de online-producten die we daarop wilden aanbieden.

Gilbert Martina Senior Managing Director ennia

Elegante tussenvorm

Tegelijk moesten concept en techniek wél geschikt zijn voor de groeiplannen van ENNIA. Daarom ging Indivirtual aan de slag met een oplossing die één schaalbare site zou creëren voor alle eilanden, maar ook snel geschikt zou kunnen worden gemaakt voor gebieden buiten de eilanden. “ENNIA werkte tot dan toe met vier websites en vier domeinnamen voor Curaçao, Aruba, Bonaire/Sint Eustatius/Saba (BES) en Sint Maarten”, vertelt Patrick Bentvelsen van Ernst & Young, die als extern consultant bij het project betrokken was. “Die moesten plaatsmaken voor een centrale site die rechtstreeks communiceert met state-of-the-art middleware- en back-end-systemen. Bovendien moest de website meertalig zijn – Nederlands en Engels, met mogelijke uitbreidingen naar Papiaments en Spaans – en kunnen meegroeien met de ambities van ENNIA.”

Indivirtual creëerde een elegante tussenvorm, die ENNIA de kans bood om de webformulieren volledig in de website te integreren, zonder dat elk formulier via webservices apart moest worden opgebouwd. Het maakte daarbij gebruik van de Command Client-technologie die Keylane leverde. Daarmee zijn aan de website-kant alle formulieren rechtstreeks vanuit het back-end-systeem van Keylane op te vragen. Bentvelsen: “Zo kon worden voorkomen dat formulieren als iFrames in de website worden opgenomen. Dat is feitelijk ‘schijnintegratie’, want frames hebben grote beperkingen ten aanzien van responsive design en navigatie. Met de aanpak van Indivirtual was het mogelijk om een Keylane-formulier op een webpagina te laten draaien en daarbij wel de vrijheid te hebben om styling, front-end-logica en validaties naar eigen hand te zetten. Je moet je bij de uitvraag wel conformeren aan de beslisboom zoals die in Keylane zelf is opgebouwd, maar dat is de enige beperking. Indivirtual heeft dat heel knap in elkaar gezet.”

Grote vlucht in online-verkoop

Indivirtual leverde het project volgens afspraak op. Zes Indivirtual-medewerkers waren er samen met Bentvelsen, de specialisten van Keylane, Sentia, Ngrane en natuurlijk die van ENNIA zelf ongeveer een jaar mee bezig. “We hebben de samenwerking als heel prettig ervaren”, vertelt Grootens. “Ik ben heel tevreden over de manier waarop Indivirtual het traject heeft uitgevoerd. Hun gedegen werkwijze viel op, evenals de tijdige rapportages over voortgang, budget en planning. Hun projectmanager was ondanks het tijdsverschil goed bereikbaar. Ook onderscheidden ze zich door hun flexibiliteit: ze dachten altijd mee over alternatieven als er tijdens het traject een andere weg moest worden ingeslagen. Heel oplossingsgericht. Qua technologie hoef je Indivirtual sowieso niets uit te leggen.” Extern consultant Bentvelsen vond het werken volgens de Scrum-methodiek erg prettig. “Het was een iteratief proces waarin we in verschilllende sprints de onderdelen van de website hebben opgeleverd. Dat ging heel snel. Het is fijn als je steeds binnen een paar weken resultaat hebt.”

De online-polisverkoop heeft sindsdien een grote vlucht genomen. Met name de reisverzekering is een succes, maar ook de woonhuisverzekering en de autoverzekering zitten in de lift. Met het afsluiten van polissen houdt het niet op, want klanten kunnen nu ook hun claims online indienen. Dankzij de integratie met Plug & Pay, een Caribische aanbieder van online-betalingen, kunnen ze na afsluiting bovendien meteen hun premie voldoen met hun creditcard. De Plug & Pay-betalingen worden direct verwerkt in Coda, het financieel systeem van ENNIA.

Ik ben heel tevreden over de manier waarop Indivirtual het traject heeft uitgevoerd. Hun gedegen werkwijze viel op, evenals de tijdige rapportages over voortgang, budget en planning. Hun projectmanager was ondanks het tijdsverschil goed bereikbaar.

Charles Grootens Senior Marketing Manager ENNIA

Innovatieve uitbreidingen

ENNIA blijft intussen vernieuwingen introduceren op basis van het nieuwe platform. Recent heeft de verzekeraar de Preventiewinkel geïntroduceerd. In deze webwinkel biedt ENNIA diverse producten aan die passen in ENNIA’s centrale filosofie rondom kwaliteit van leven. Bentvelsen: “Een complexe toevoeging aan de site, want het aanbod op de zes eilanden is verschillend, we leveren uit diverse warehouses en er moet met verschillende valuta’s kunnen worden betaald: de Arubaanse florin, de Antilliaanse gulden en voor de BES-eilanden de Amerikaanse dollar. Verder zijn Google Search en de Google Tag Manager geïntegreerd.”

Een andere interessante toevoeging is een onbemande kiosk op het vliegveld van Curaçao. Senior Marketing Manager Charles Grootens sluit af: “Daarmee bieden we reizigers de kans om last-minute via self-service een reisverzekering af te sluiten. Een andere manier dan via de website, maar ook hier is de achterliggende techniek en de koppeling met Keylane hetzelfde. Het is een mooi voorbeeld van de brede mogelijkheden die we met dit platform hebben. Ik denk dat geen andere verzekeraar in het Caribisch gebied ons dit kan nadoen.”

sebastiaan-terlouw.jpg

Ik help u graag verder

Sebastiaan Terlouw Managing Director 020 7505 702