Autotrack: Implementatie Contentful

  • Contentful
  • NodeJS
  • Contentmigratie

Agile migratie van Wordpress naar een headless CMS

Autotrack is een van de bekendste portals voor Nederlanders die op zoek zijn naar een nieuwe of tweedehands auto. Om de kern van het platform heen wil de website de consument steeds meer informatie aanbieden over auto’s en autogebruik. Daarvoor ging het in 2018 op zoek naar een nieuw contentmanagementsysteem. De keuze viel op het headless CMS van Contentful: dat was naadloos in te passen in de bestaande technologie van AutoTrack en kon in overzichtelijke stappen worden ingevoerd. De eerste resultaten waren bovendien zeer snel zichtbaar.

Al sinds 2000 ontsluit AutoTrack het aanbod van nieuwe auto’s en occasions op de Nederlandse markt. In 2013 nam de Belgische uitgever Persgroep (bekend van onder meer de Volkskrant, AD, Trouw, het Parool en Q-Music) het bedrijf over. Persgroep bundelde AutoTrack vervolgens met onder meer Tweakers en de Nationale Vacaturebank in Persgroep Online Services, een groep van bedrijven met een puur online-verdienmodel.

“De Persgroep is een contentleverancier bij uitstek”, vertelt Sander den Heijer, product owner van AutoTrack bij Persgroep Online Services. “Die kracht willen wij gebruiken om ons te onderscheiden van andere online-automarktplaatsen in Nederland. Dat doen we door consumenten steeds meer gerelateerde informatie aan te bieden die ook relevant is buiten die ene keer in de drie, vier jaar dat je een auto zoekt. Denk aan onderhoud, vakanties, een huurauto, maar ook rijtests en autonieuwtjes. Om die contentstrategie verder te laten groeien, stond een goed CMS al een tijdje op ons wensenlijstje. Ook onze marketeers vroegen erom, want zij wilden zelf meer grip op de merkcommunicatie en marketingcampagnes.”

Snel resultaat

AutoTrack begon in juli 2018 met de eerste fase: de blog met autonieuws en rijtests. Die stond voorheen in een WordPress-omgeving en zou nu naar Contentful worden overgeheveld. Al in september ging het resultaat live. “Dat Contentful een hele snelle implementatie mogelijk maakte, was voor ons vooraf geen doorslaggevend argument. Liever iets goeds en toekomstbestendigs dan iets snels”, zegt Den Heijer. “Maar het voordeel van Contentful was wel dat we meteen konden beginnen en heel snel aan de organisatie konden laten zien dat het CMS precies doet wat het moet doen. De implementatie van een ander CMS had wellicht vier maanden of langer geduurd, en dan moet je aan het eind maar zien wat eruit rolt.”

Beginnen was voor Den Heijer niets anders dan een account bij Contentful aanmaken en een licentie aanschaffen. Daarna ging Indivirtual aan de slag. “De migratie van WordPress naar de nieuwe Contentful-omgeving verliep eigenlijk relatief eenvoudig. Indivirtual heeft daar een slim script voor ontwikkeld. We hebben de eerste fase klein gehouden, met een duidelijke scope, waarbij we in goede agile-traditie met Indivirtual hebben samengewerkt. Daar ben ik heel tevreden over.”

"Indivirtual heeft ons goed op gang geholpen met Contentful, maar het is de bedoeling dat we uiteindelijk helemaal zelf eigenaar worden van onze oplossing. Precies wat we wilden."

— Sander den Heijer, — Product Owner Autotrack,

Zelf eigenaar van de oplossing

In de tweede fase van het project pakt AutoTrack het Adverteren-gedeelte op. “Dat is onze B2B-portal voor adverteerders”, legt Den Heijer uit, “waar we autobedrijven en andere bedrijven die bij ons aan display-advertising doen uitleggen hoe we werken. Met deze migratie helpen we onze marketeers vooruit, zodat die zelf meer grip krijgen op hun content, zonder dat ze bij onze developers hoeven aan te kloppen. Ook dat deel zat in WordPress en gaat nu naar Contentful.”

In de nabije toekomst wil AutoTrack het CMS ook in de kern van het platform een rol laten spelen. Den Heijer: “Natuurlijk niet in onze auto-advertenties zelf, want die content verandert dagelijks, maar bijvoorbeeld wel in de vorm van templates en menu- en navigatiestructuren of de gedeelde content op advertentieniveau en in zoekfilters. Ook kunnen we bijvoorbeeld rijtests koppelen aan de juiste auto’s die in de verkoop staan. Dat gaat enorm in ontwikkeltijd schelen. Dan zal ook ons back-end-team erbij betrokken raken. Indivirtual heeft ons goed op gang geholpen met Contentful, maar het is de bedoeling dat we uiteindelijk helemaal zelf eigenaar worden van onze oplossing. Precies wat we wilden.”

AutoTrack is sinds 2000 een betrouwbare portal voor nieuwe en tweedehands auto’s op de Nederlandse markt. Het platform biedt consumenten onafhankelijke informatie over het omvangrijke auto-aanbod en werkt daarbij nauw samen met onder meer ANWB, BOVAG en CARFAX.

contact-image

Meer
Informatie?

Ik help u graag verder!

Gert van Vliet

Manager Sales & Marketing